سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خلق، نانخور خدایند . لذا محبوب ترینِ خلق نزد خدا، کسی است که به نانخوران خدا سودی رساند وخانواده ای را شادمان کند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کتاب شناسی اسپرانتو
لینک‌های روزانه

کتاب شناسی اسپرانتو

  
گرد آورنده : علی اصغر کوثری - کنگاور


از هنگام ورود اسپرانتو به ایران نزدیک به صد سال می گذرد.
در این مدت کتاب های گوناگونی برای آموزش یا معرفی این زبان بین المللی به فارسی یا اسپرانتو در ایران منتشر گردیده اند و یا در لا به لای پاره ای از کتاب ها به موضوع اسپرانتو پرداخته شده است.
نیز در مجلات ایران مقالات فراوانی به موضوع اسپرانتو پرداخته اند.
اما متاسفانه این منابع نوشتاری به صورت پراکنده و دور از دسترس اسپرانتو دانان قرار دارد.
لذا از آن جا که جمع آوری این منابع ، در تدوین و درک تاریخ اسپرانتوی ایران نقش موثر و به سزایی دارد ، نگارنده از بیش از ده سال قبل در صدد جمع آوری و تدوین این منابع زیر عنوان " کتاب شناسی اسپرانتو " بوده است .
امید که نگارنده نتایج این کاوش ها را به زودی بتواند منتشر نماید.
منابع و کتاب شناسی اسپرانتوی ایران را می توان در چند شاخه و زیر مجموعه طبقه بندی نمود.


1- کتاب های اسپرانتو : شامل کتاب هایی که از هنگام ورود اسپرانتو به ایران به فارسی یا اسپرانتو و عمدتا در قالب کتاب های خود آموز در ایران منتشر گردیده اند.


2- کتاب های اسپرانتو شمول : این مجموعه شامل کتاب هایی است که تمام مطالب و صفحات آن به یا درباره ی اسپرانتو نیست اما در لا به لای کتاب به موضوع اسپرانتو اشاره و پرداخته شده است.
گاه این اشاره در حد تنها یک کلمه و گاه چندین صفحه یا فصل از کتابی را در بر می گیرد.


3- مقالات اسپرانتو : تاکنون صدها مقاله در نشریات گوناگون ایران به فارسی یا دیگر زبان ها منتشر گردیده اند و یا در مجلات فارسی یا ایرانی ، به اسپرانتو در قالب خبر و گزارش پرداخته شده است .
مجموعه ی سوم از کتاب شناسی اسپرانتو ، این منابع و مقالات را فهرست نموده است.


4- مقالات و کتاب های ترجمه شده به فارسی : از همان ابتدای ورود اسپرانتو به ایران ، اسپرانتودانان ایرانی برای کاربردی نمودن این زبان ، اقدام به ترجمه ی کتاب ها و مقالات اسپرانتو زبان و انتشار آن در قالب کتاب و یا مقاله در مطبوعات نمودند .
چهارمین مجموعه از کتاب شناسی اسپرانتو این تلاش ها را به فهرست کشیده است.

 

6- دیداری - شنیداری : در سال های اخیر با گسترش رسانه های دیداری و شنیداری در قالب رادیو ، تلویزیون ، پادکست و یا رادیوهای صرفا اینترنتی ، به موضوع اسپرانتو در این رسانه ها نیز پرداخته شده است و به دیگر بیان اسپرانتو علاوه بر شکل نوشتاری در کتاب ها و مجلات به صورت دیداری و شنیداری در رادیو ها و تلویزیون ها هم مجال عرضه یافته است و دیگر واژه ی اسپرانتو فقط به شکل نوشتاری و سنتی در کتاب ها و مجلات یافت نمی گردد بلکه واژه ی اسپرانتو در دنیای چند رسانه ای به صورت صوتی نیز عرض اندام نموده است .
مجموعه ی ششم از کتاب شناسی اسپرانتو نیز شامل فهرست برنامه ها و مصاحبه های رادیو ها ، تلویزیون ها و پادکست ها یی است که به زبان فارسی به اسپرانتو پرداخته اند و یا به اسپرانتو درباره ی ایران سخن پراکنی نموده و با اسپرانتو دانان ایرانی مصاحبه نموده اند.
 

7- متفرقه : مانند بروشورها ، پوسترها ، آگهی ها و برگه های تبلیغاتی و هر مورد دیگری که جزو 6 مورد بالا نباشد.


5-مقالات و کتاب های ترجمه شده به اسپرانتو یا تالیف مستقیم : اسپرانتو دانان ایران زمین علاوه بر ترجمه ی کتاب ها و مقالات اسپرانتو به فارسی ، اقدام به ترجمه ی متون فارسی به اسپرانتو و یا تالیف مستقیم به زبان بین المللی اسپرانتو نمودند. این آثار در مطبوعات بین المللی اسپرانتو منتشر گردیده اند.
بنا بر این مجموعه ی پنجم کتاب شناسی اسپرانتو فهرست مقالات و نوشتارهایی را شامل می گردد که به قلم توانای اسپرانتو دانان ایرانی در مطبوعات اسپرانتو و به زبان اسپرانتو نشر گردیده اند.


کلمات کلیدی: مقدمه و کلیات


نوشته شده توسط علی اصغر کوثری 93/2/5:: 12:42 صبح     |     () نظر