سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستودن بیش از سزیدن ، چاپلوسى کردن است ، و کمتر از آنچه باید درماندگى است یا رشک بردن . [نهج البلاغه]
کتاب شناسی اسپرانتو
لینک‌های روزانه

در این نوشتار می خواهم کمی توضیح دهم که برای تدوین و جمع آوری منابع اسپرانتو چه اقداماتی انجام داده ام و منابعی که تا به حال فهرست و جمع آوری شده اند را چگونه گرد آورده ام .

1 – خرید : بسیاری از منابع گروه اول یعنی کتاب های تمام اسپرانتو را از موسسه ی مطبوعاتی عطایی ، آشیانه ی کتاب ،سبز اندیشان و ... خریداری نموده ام.

هم چنین بعضی از مجلات را.

در مورد مجلات برخی از آن ها عمدا خریداری شده اند . یعنی پس از آن که من فهمیده ام که فلان مجله یا کتاب ، مطلبی در مورد اسپرانتو دارد آن را خریداری نموده ام.

برخی از منابع نیز بر حسب اتفاق و غیر عمدی حاصل شده اند . یعنی من پس از خرید شانسی فلان روزنامه یا مجله فهمیده ام که آن نشریه حاوی مطلبی در مورد اسپرانتو است.

2- مراجعه به کتاب خانه ها : یکی از متداول ترین راه ها برای پژوهش و گرد آوری آثار مراجعه به کتاب خانه ست. من نیز چه در شهر خود و چه در شهرهای دیگر سعی نموده ام از این امکان بهره برم.

این روش بیش تر برای تکمیل و تدوین گروه دوم یعنی کتاب های اسپرانتو شمول و گروه سوم یعنی مقالات اسپرانتو در نشریات مفید است.

3- اینترنت : درچند دهه ی اخیر گسترش اینترنت موهبتی را فراهم نموده است که بسیاری از مجلات و روزنامه ها نسخه ی اینترنتی خود را اغلب در فرمت پی دی اف منتشر می نمایند .

حتی پاره ای از نویسندگان و ناشران نسخه ای از اثر خود را برای دانلود و اغلب به شکل  رایگان قرار می دهند.

این شیوه برای جمع آوری منابع اسپرانتو بسیار مفید و کمک کننده است مخصوصا به یاری وب سایت هایی  مانند " پایگاه تخصصی مجلات نور " و یا وب سایت مجلات ، روزنامه ها و کتاب خانه ها

4- مکاتبه : گاه اینجانب برای جمع آوری منابع اسپرانتو، اقدام به مکاتبه با مجله ،روزنامه ،کتاب خانه ، ناشر و یا نویسنده ی آن منبع نموده ام که در پاره ای از موارد با لطف مواجه و کپی و یا اصل منبع مورد نظر را دریافت نموده ام.

 

5-دریافت حضوری : گاه نیز  دوستان و اسپرانتودانان عزیزی که از اندیشه ی من برای تدوین کتاب شناسی اسپرانتو خبر دارند  کپی یا اصل منبع را در اختیارم گذارده اند.


کلمات کلیدی: مقدمه و کلیات


نوشته شده توسط علی اصغر کوثری 93/2/19:: 6:0 عصر     |     () نظر