سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نگاهداری دین، ثمره معرفت اساس حکمت است . [امام علی علیه السلام]
کتاب شناسی اسپرانتو
لینک‌های روزانه

 

شهریور 1394 توفیق دیدار با استاد دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی فراهم شد . در آن دیدار از کتابشناسی اسپرانتو و لزوم دیجیتالی کردن منابع اسپرانتو سخن به میان آمد .

طرحی که مورد پسند و حمایت ایشان واقع شد و قرار شد استاد  منابعی که در اختیار دارند  را پیدا نموده و در اختیارم قرار دهند جهت پی دی اف سازی .

در آن دیدار جناب دکتر علاوه بر دو منبع کاغذی که به امانت در اختیارم نهادند ( کتاب پیکا و مقاله ی  نشریه ی شهروند ) ، یک منبع بسیار ارزشمند دیگر ، نه امانت ،که اهدا فرمودند

دی وی دی ارزشمندی از آثارشان .

آقای دکتر گفتند که پی دی اف کتاب ها و مقالاتشان در این دی وی گرد آمده است . البته این دی وی دی ها را استاد برای تقدیم  و پیشکش به دوستان و در تعداد محدود فراهم نموده اند و برای عرضه در بازار تدارک دیده نشده است .

به هر حال قدم بسیار خوبی از سوی دکتر صاحب زمانی بود و چه خوب که دیگر صاحبان قلم ، دکتر را الگو قرار داده و نسخه ی دیجیتال آثارشان را تهیه و  تقدیم دوست داران نمایند .

و جالب این که وقتی از ایشان خواستم با دست خطی اجازه دهند تا بتوانم کتاب ها و مقالات اسپرانتو شمولشان را اسکن و پی دی اف و سپس در وب منتشر نمایم ، ایشان خردمندانه گفتند که همگان چنین اجازه ای دارند و وی در مورد آثار خود اعتقاد و التزامی ، به کپی رایت ندارند . زیزا هدف این است که این آثار خوانده شود.

در این دی وی در کنار ده ها کتاب و مقاله ی دکتر صاحب الزمانی ، از جمله منابع اسپرانتویی زیر مشهود است :

1 – کتاب زبان دوم ( ویرایش دوم )

2- کتاب ادبیات امید

3- کتاب فرهنگ و انقلاب زبان

4- کتاب فردا شدن امروز

5- مقاله ی انسان و انقلاب زبان – در دو شماره از مجله ی نگین

6- مقاله ی زبان مظهر یک بحران در مجله ی نگین

 

البته این دی وی در بر گیرنده ی کل آثار نیست و برگزیده و گلچینی از گلستان آثار ایشان است و بنابراین برخی از آثار  از جمله کتاب اسپرانتو شمول " اصول آموزش انشا " و یا " زبان دوم " ( نسخه ی قدیمی جلد آبی ) و ... در آن نیست .

مایل بودم مانند سی دی کنگره ی اول ، این دی وی دی ارزشمند را نیز کامل و بدون کم و کاست در وب آپلود نمایم تا علاقه مندان ،  هم منابع اسپرانتویی و هم منابع غیر اسپرانتویی این مجموعه ی گران بها  را مورد استفاده قرار دهند .

اما حجم بالای یک گیگ این دی وی دی و سرعت حلزونی اینترنت من ، فعلا اجازه ای چنین به من نمی دهد.

بنا براین فعلا  به قرار دادن منابع اسپرانتویی بسنده خواهد شد .

در ضمن  برخی از این منابع قبلا در همین وبلاگ معرفی و آپلود شده اند مانند مقالات " زبان مظهر یک بحران " و " انسان و انقلاب زبان " . اما هر چهار کتاب اسپرانتو موضوع مذکور به زودی در این وبلاگ عرضه می گردند. البته کمی وقت خواهد برد زیرا  بیش تر کتاب ها به صورت دو صفحه – دو صفحه اسکن گردیده اند که این روش  ، هم مطالعه و هم  چاپ آن ها را مشکل می سازد . بنا بر این بهتر است ابتدا صفحات را برش داده و تفکیک نمودهو سپس در وبلاگ عرضه نمایم .

در پایان سپاس بی دریغ خود را نثار استاد عزیز می نمایم که با اهدای این دی وی دی به این کم ترین ، مرا از زحمت اسکن نمودن صد ها صفحه کتاب معاف نمودند.

 

دی وی دی آثار دکتر صاحب زمانی - اسپرانتو

 



نوشته شده توسط علی اصغر کوثری 94/8/15:: 8:30 عصر     |     () نظر