سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیکوترین خوى زنان زشت‏ترین خوى مردان است : به خود نازیدن و ترس ، و بخل ورزیدن . پس چون زن به خویش نازد ، رخصت ندهد که کسى بدو دست یازد ، و چون بخل آرد ، مال خود و مال شویش را نگاه دارد ، و چون ترسان بود ، از هر چه بدو روى آرد هراسان بود . [نهج البلاغه]
کتاب شناسی اسپرانتو
لینک‌های روزانه

کتاب شناسی اسپرانتو موضوعی است که از سال های دور ذهن مرا به خود مشغول نموده است .

این که بتوانم همه ی کتاب های انتشار یافته به زبان اسپرانتو یا درباره ی اسپرانتو را یک جا گرد آورم و در کنارش کتاب هایی هم که حتی در حد یک واژه نامی از اسپرانتو برده اند را نیز فهرست نموده وتهیه نمایم ،همواره در ذهن من جولان داده و       می دهد.

حتی مجلات . بله ! تا کنون شاید بیش از هزار مقاله و نوشتار درباره ی زبان اسپرانتو در مجلات فارسی زبان ایران و یا وب سایت ها منتشر گردیده اند .

 اولینش احتمالا مقاله ایست به قلم یوسف اعتصام الملک در نشریه ی بهار .

آخرینش هم که مدام در حال جا عوض کردن با مقاله ی جدید تر است . بین اول تا آخر هم که خدا می داند چه مقدار مقاله ، آموزش ، آگهی و ... در نشریات ایرانی - فارسی پیدا شود .

حتی در پاره ای از مجلات فارسی – ایرانی مطالبی از زبان اسپرانتو ترجمه و چاپ می گردند که موضوع آن اسپرانتو نیست اما آن مطلب ، شعر یا داستان از منابع اسپرانتو ترجمه شده است .

بحث مجله به مجلات فارسی – ایرانی ختم نمی گردد . هستند فراوان اسپرانودانان قوی قلم ایرانی که یا مستقیم به اسپرانتو    می نویسند و یا از فارسی به اسپرانتو ترجمه نموده و آثارشان مزین بخش مجلات اسپرانتو زبان می گردد.

این ها را نیز نباید از نظر دور داشت. تازه از این ها که بگذریم مجلات تمام اسپرانتو ایرانی – فارسی و منابع غیر کتاب و مجله ( مانند رسانه های دیداری شنیداری چون رادیو و تلویزیون ، نوارهای کاست ، لوح های فشرده ، کارت پستال ، برچسب و .... ) هستند که هر اسپرانتودان پر شوری آرزو دارد دست کم نسخه ای از آن را داشته باشد.

بنا بر آن چه بیان گردید مشخص می شود کتاب شناسی اسپرانتو حیطه و گستره ی وسیعی را شامل می گردد.

تا کنون کاوش های بیست ساله ی من ، مقداری از این منابع را از لابه لای کتاب خانه ها و سایت ها ، پدیدار و فهرست نموده است .

اما من یقین دارم منابع اسپرانتو بسیار بیش تر از آن چیزی است که این اسپرانتودان کوچک ، موفق به کشف و فهرست بندی آن هاشده است .

بنا بر این نا گفته و نا نوشته پیداست که تدوین و تکمیل کامل کتاب شناسی اسپرانتو ایرانی – فارسی کاری نیست که علی اصغر کوثری به تنهایی بتواند و یا بخواهد به انجام رساند.

لذا پس از آن که این خدمت گزار کوچک همه ی منابع را در وبلاگ قرار داد ( امیدوارم تا پایان سال 93 صورت گیرد )      از همه ی اسپرانتو دانان و علاقه مندان و خوانندگان این وبلاگ می خواهم که اگر به منبعی دسترسی دارند

که دروبلاگ درج نشده و یا به صورت ناقص درج شده است ، لطف نموده و نگارنده را در جریان بگذارد تا به زودی             کتاب شناسی اسپرانتو جامع و کاملی رقم زده شود هم در فضای وب و هم بر روی دی وی دی و در قالب نرم افزار.


کلمات کلیدی: مقدمه و کلیات


نوشته شده توسط علی اصغر کوثری 93/2/19:: 5:50 عصر     |     () نظر